Co vše má na starosti tajemník úřadu?

Pro Seniorskou občanskou společnost Prachatice v KC Na Sadech v Prachaticích 21.1.2025 připravila paní Jana Krejsová, předsedkyně organizace besedu s tajemníkem Městského úřadu Prachatice Mgr. Lubošem Šafránkem na téma: „Co vše má na starosti tajemník“. Vyposlechnout a klást dotazy přišlo čtyřicet členů a přátel SOS Prachatice.

Městský úřad Prachatice je orgánem obce, který v případě našeho města zajišťuje výkon samosprávy a státní správy. Městský úřad tvoří starosta, místostarostové, tajemník městského úřadu a jeho zaměstnanci. V čele městského úřadu je starosta, kterému je jak v samostatné působnosti, tak přenesené působnosti odpovědný právě tajemník.  Městský úřad Prachatice dle organizační struktury je členěn na odbor kancelář starosty, odbor vnitřních věcí, odbor finanční, odbor komunálních služeb, dopravy a energetiky, odbor stavebně správní a památkové péče, odbor životního prostředí, odbor sociálních věcí, odbor kultury, školství a cestovního ruchu, odbor správních činností a evidencí, odbor obecní živnostenský úřad a odbor projektového řízení, investic a rozvoje.

Tajemník je klíčová úřednická, nikoliv politická pozice, která zajišťuje plynulý chod úřadu a koordinaci jeho činností. Po splnění odborně kvalifikačních požadavků podle zákona o úřednících samosprávných celků je jmenován starostou města se souhlasem ředitele příslušného krajského úřadu. Úloha tajemníka je daná zákonem o obcích.  Úřad řídí, dohlíží nad zákonností, na starosti má personální agendu, spolupráci se zastupitelstvem, ale i zastupování úřadu. Tajemník je zejména odpovědný za plnění úkolů městského úřadu v samostatné i přenesené působnosti, působí jako statutární orgán zaměstnavatele vůči zaměstnancům zařazeným do městského úřadu, je oprávněn úkolovat zaměstnance městského úřadu, s hlasem poradním se zúčastňuje jednání rady města a zastupitelstva. Velká část práce tajemníka se týká právě personalistiky, jejíž součástí je i přijímání nových zaměstnanců.

Vybranou státní správu přenesl stát právě na obce, aby byla blíže občanům. Proto například vydávání občanských průkazů, pasů, povolení ke stavbě nebo evidence obyvatel probíhá na příslušném obecním úřadu. Důležité je na úřadu také poradenství a podpora.

Otázky padaly na oblast webových stránek a poskytování informací, digitalizaci, umělou inteligenci, ale i investice (knihovna, obchodní zóna, komunikace, parkování), kde právě vysvětloval tajemník rozdíl samosprávy a státní správy. Luboš Šafránek závěrem řekl: „Zajišťuji, aby úřad poskytoval především kvalitní a odborné informace a aby byla občanům nabízena pomoc při řešení různých životních situací. Úřad je otevřen všem, kdo potřebují radu a pomoc.“

Hanka RH+ Rabenhauptová