Senioři kteří chtějí po dosažení 60 let řídit motorové vozidlo, musí podle §87 Zákona o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. absolvovat lékařskou prohlídku před dovršením 60, 65 a 68 let věku a pak každé 2 roky a když motorové vozidlo řídí, pak musí mít doklad o zdravotní způsobilosti při sobě.
Ještě do nedávné doby měl tento doklad o zdravotní způsobilosti rozměry kreditní karty a byl vydáván obvodním lékařem zdarma, nanejvýš tak za návštěvnický poplatek 30 Kč. Od té doby ovšem stát zase buzeraci občanů zdokonalil. Současný platný doklad o zdravotní způsobilosti už velikost kreditní karty nemá, ale má velikost formátu A4, je tedy 14x větší! Taky zapomeňte i na prohlídku za zlidovělých 30 Kč – za dnešní prohlídky si někteří lékaři nestydí požadovat i 600 Kč.
Vrátíme-li se tedy k nadpisu a položené řečnické otázce: nutnost nebo diskriminace ze zákona?, pak odpověď je jasná. Ano – jde o zákonem posvěcenou státní diskriminaci seniorů.
Proč? Především proto, že toto ustanovení zákona nevyšlo ze žádné seriozní analyzy příčin dopravních nehod a není prvoplánově určené pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu, ale je poplatné protiseniorské psychóze. Kdyby si ti, kteří zákon předložili i ti, kteří ho schválili, dali minimum práce zjistit pár faktů, došli by totiž na to, že řidiči věkové skupiny nad 60 let způsobí podstatně méně nehod než řidiči jiných věkových kategorií. Cílit jinak chvályhodnou snahu o snížení počtu dopravních nehod na seniory je jasný důkaz o nekompetentnosti odpovědných, kteří místo aby hledali a odstraňovali skutečné příčiny dopravních nehod, volí populistické a neúčinné kroky.
Kromě toho a to především! se jedná o diskriminační a ve společnosti, která si chce říkat demokratická, naprosto nepřípustný přístup ke skupině obyvatel. Komu by to nepřipadalo dost alarmující, nechť si místo „60, 65, 68 let věku“ dosadí nějakou jinou skupinu obyvatel. Joj to by bylo trestních oznámení za hanobení, podporu, podněcování! Ptám se: kdo dal byrokratům zeleného stolu i zákonodárcům právo rozhodovat na principu kolektivní viny kdo ještě starý není a kdo už ano? Dnes začínají lidi paušálně třídit do věkových kategorií a co s nimi udělají příště? Dnes bude někomu na základě nějakého papíru ještě povoleno vyjet na silnici, příště snad ještě vyjít na ulici a co dál? Jistěže starší lidé mají zdravotní problémy. Pak ale ať jsou řádně léčeni – ne pronásledováni!
Co dál? Ignorování ani jinou formu občanského odporu proti tomuto diskriminačnímu paragrafu zákona o provozu na pozemních komunikacích ovšem nemůžeme v současnosti doporučit. Nejde jen o pokutu ale hlavně i o daleko větší riziko a sice že v případě nehody způsobené seniorem bez lékařské prohlídky uplatní pojišťovna vůči němu regres, tj. může po něm požadovat úhradu částky, kterou vyplatila poškozenému. Že chybějící papír nehodu způsobit nemohl pojišťovnu nezajímá, dává-li jí zákon možnost se na seniorovi hojit, jistě to s potěšením taky udělá.
Na seniorské diskriminaci nic nemění ani nyní projednávaný návrh zákona, který má věk pro první seniorskou řidičskou prohlídku posunout ze 60 na 65 let. Není bez zajímavosti, že ze senátu šel návrh na 68 let, ale parlamentní „odborníci“ ho snížili na 65 let. Ale kdyby to bylo paušálně i 100 let, věková diskriminace to je a ne že ne!
Tak co s tím uděláme? Proti této formě diskriminace seniorů je potřeba začít intenzívně vystupovat a je chyba, že jsme to neudělali již dávno. Senioři se přece dosažením věku 60 let nestali ze dne na den méněcennými! Musíme od autorů zákona požadovat omluvu a okamžitou nápravu a od zákonodárců urychlené odstranění diskriminačního paskvilu. Oslovme české i mezinárodní organizace zabývající se lidskými právy, ombudsmana, ústavní činitele. Děláme to pro sebe, děláme to i pro ostatní racionálně uvažující slušné lidi, kteří nás už dnes podporují. Protože: když dnes senioři – zítra kdo další?
M. Hemzal, SENIOR CZ